När Charlie kom till världen - Del 1 Förlossningen

Runt 20 tiden den 26 Juli började jag känna att mina förvärkar som jag haft ganska länge började komma väldigt tätt .. Mest för att jag var nyfiken så började jag klocka dom för att se hur ofta. Det visa sig att dom kom med 2-5 minuters mellanrum.. Dom gjorde inte ont men kom som sagt väldigt tätt ! Efter kanske en timme ca så tänkte jag att det kan vara värt att ringa in till förlossningen och fråga vad dom tror (mest för att jag har en snabb förlossning i bagaget) så jag ringe först till Conny (som var ute på pokemonjakt med min bror, ja ni läste rätt) och bad honom komma hem innan vi ringde till fl .. Barnmorskan jag pratade med tyckte absolut att vi skulle komma in efter att hon läst min journal så vi ringde mormor och bad henne komma upp och passa dottern och packa in det sista i bilen innan vi gav oss av.. Fick oss en påminnelse om att helljuset på Skodan pajat igen när vi åkte på kvällen 😅

Väl inne på förlossningen så fick vi gå in i ett rum och blev undersökt av en barnmorska och visa sig att jag var öppen 4 cm och att tappen var helt utplånad och hon lovade att det skulle bli bebis liksom .. Då och där kände jag en otrolig lättnad för var så orolig för att det skulle vara falskalarm eftersom värkarna aldrig blev smärtsamma .. Fick iaf en CTG kurva och bebis mådde super ..
När jag suttit med den en halvtimme bestämde vi tillsammans med bm att jag skulle få ett vattenlavemang för att se om det kunde få lite fart på värkarna .. Så gjorde det men hade ingen som helst effekt !

Testade då istället att gå en sväng så jag och Conny tog oss en runda runt sjukhuset (Conny fånga pokemons) vilket visa sig ha helt fel effekt för nu började även dom klena värkarna att avta istället för att öka så vi gick in igen och fick ett rum så vi kunde gå och lägga oss.. Blev erbjuden sömntabletter men tackade nej då jag inte ville ta nåt som kunde få förlossningen att stanna av mer .. Så fick två Alvedon och så gick vi och la oss !

Lyckades somna och vakna runt 4 och hade då inga värkar alls 😕 Sjukt besviken smsade jag mormor och sa att det stannat av och att vi säkert blir hemskickade till morgonen.. Morgonen kom och vid typ 8 kom en barnmorska in och berättade som det va men hon ville ändå sätta en CTG på mig för och kolla och så fort jag fick den så börja värkarna sätta igång igen! Så nu kom dom regelbundet igen men fortfarande ingen styrka i dom .. Blev även undersökt igen men va oförändrat så fortfarande bara öppen 4 cm .. Men Började få lite hopp igen !
När barnmorskan kom in igen så kom hon med goda nyheter, hon ville inte skicka hem oss pga att jag hade en snabb förlossningen sist.. Istället föreslog hon att vi skulle ta hål på hinnorna och sätta lite fart på det 😀 Yes tänkte jag, äntligen! Hon var bara tvungen att kolla med en läkare första så vi fick gå och käka lite frukost så länge .. Strax innan 10 fick vi veta att läkarna godkänt att hinnorna ska tas så då fick vi komma in i ett förlossningsrum.. 10.25 togs hinnorna så vattnet gick och fick en CTG kurva och sedan sätta mig på en pilatesboll i väntan på värkarna och dom drog igång kanske så direkt och nu med ordentlig styrka 👍

Hann ta ca 2-3 värkar innan jag kände att jag behöver ha lustgas så ringde på bm och fick det.. tog kanske 4 värkar till och sedan kom första krystvärken när jag fortfarande satt på bollen, klockan var nu 11 och fick ringa in bm igen och upp snabbt i sängen innan nästa värk kom .. Tog sedan nästa krystvärk och då var halva ungen ute, fick sedan kämpa för att inte trycka mellan värkarna utan vänta in nästa och då kom han ut 😀 Så tog totalt 3 krystvärkar och bm beskrev det som en störtdykning .. Han är alltså född 27/7 kl 11.10 efter ett "riktigt" värkarbete på totalt 45 min 💚 Första kommentaren jag fick av Conny var "Haha du hade fel Julia, det är en pojk" .. Jag har ju under hela graviditeten varit helt säker på att det skulle va en tös 😅 Lyckan var iaf helt obeskrivlig när jag fick upp min lätt beslagta kille på bröstet och första reaktionen var samma som när storasyster föddes, alltså gapskratt 😂
Sen börja det jobbiga med att få ut moderkakan och hade en del värkar innan den ville komma ut men hade ju min fina pojk hos mig så då står man bara ut .. Efter en liten stund tog han även bröstet och åt sin första måltid vilket var väldigt skönt då storasyster hade väldigt svårt för det i början.. Sedan kom bm tillbaka och vägde och mätte grabben .. 3480g och 51 cm 💚 Vad som hände sedan kommer i nytt inlägg Så småningom..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback