När Charlie kom till världen - Del 2 Neonatal

Nu kommer äntligen fortsättningen på förlossningsberättelse.. Del 1 kan ni läsa här ..

När vårt lilla gossebarn var vägt och mätt satt han i sin pappas famn en stund då han plötsligt började hosta och efter en liten stund fick han en lätt blåaktig ton.. Första tanken var att han blivit lite kall så vi la intill han på mitt bröst igen för att få kroppsvärme.. Han slutade hosta men hade fortfarande lite blåaktig färg ! Då kom en usk in med lite fika till oss så vi bad henne säga till barnmorskan att komma in ..

Hon kollade på han och tyckte med han va lite väl blå så kallade på en annan bm som också tyckte det .. Dom bestämde att dom skulle göra nåt prov (vad det kommer jag inte ihåg) så både bm och Conny försvann ut med honom och kvar blev jag i sängen ..

Efter en stund kom en av bm tillbaka och berätta att dom kallat på barnläkare som skulle kolla på honom.. Paniken började komma lite smått då jag kände mig rätt maktlös som bara kunde sitta där .. Efter ytterligare en stund (som kändes som flera timmar) kom både Conny med lillemannen i famnen, barnmorskorna och läkaren in och förklara att han hade svårt att syresätta sig och att dom skulle förflytta och lägga in han på Neonatal avdelningen.. Sen försvann alla igen utom en barnmorska som var kvar med mig och tvinga mig att äta lite så kasta i mig ett par mackor fast att jag egentligen inte var speciellt hungrig.. Sen fick jag gå och kissa med innan jag fick klartecken att gå upp till Neo..

När jag kom upp dit fick jag komma in i akutrummet där lilleman fanns tillsammans med Conny och läkaren och några sköterskor.. Läkaren gick direkt fram till mig och informerade om läget (så jäkla tacksamt att få den informationen i det läget, stort plus till den läkaren)

Dom hade iaf gett honom extra syre och han hade nu fått upp syresättningen så han klara att andas själv .. Och nu skulle dom ta blodprover mm vilket inte visa sig vara så lätt då han va lite snål med att dela med sig 😉 Så blev många stick i både händer och huvudet innan dom tillslut fick sticka i ljumsken för att få tillräckligt med blod !



När dom va säkra på att han andades bra och sådär så blev vi flyttade till deras övervakningsrum och han fick ligga i en värmebädd och fick en apparat kopplad till sig som kontrollerade puls och syresättning .. 


Det gjordes då alla möjliga tester och undersökningar och dom kom tillslut fram till att han fått ner fostervatten i lungorna och av de fått lunginflammation .. Det sattes in antibiotika och vi fick ligga kvar på neonatal i 3 dagar innan vi fick åka hem på permission och sedan bli utskrivna efter 6 dagar..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback